وبلاگ

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر

 

اگر قصد دارید دکوراسیون منزل خود را با انواع سنگ‌ها انجام دهید، یکی از بهترین پیشنهادها مخصوصا برای کف ساختمان یا در آشپزخانه و حمام استفاده از سنگ‌های مرمر و کوارتز است. در استفاده از این دو سنگ علاوه برا اینکه باید به متناسب بودن با طراحی دکوراسیون داخلی و فضای ساختمان توجه کنید باید به تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر نیز دقت کافی داشته باشید تا بهترین انتخاب را رقم بزنید.

در ادامه مقاله با ذکر تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر شما را در انتخاب بهترین گزینه برای ساختمانتان یاری خواهیم رساند.

 

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر از نظر ظاهری

کاملا واضح است که سنگ مرمر یک متریال شیک و لوکس است و استفاده از آن فضا را بسیار زیبا و خیره‌کننده می‌کند. سنگ مرمر از دیرباز به عنوان سنگ خدایان و پادشاهان شناخته شده و از آن به وفور در ساخت بناهای تاریخی باستان استفاده می‌شده است.

اگرچه سنگ مصنوعی کوارتز زیبایی ظاهر خود را از سنگ‌های طبیعی تقلید می‌کند، ولی به نظر نمی‌رسد بتواند در زیبایی و درخشندگی به پای سنگ‌های طبیعی برسد.

از جمله تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر در ظاهر می‌توان گفت کوارتز در رنگ‌های مختلفی مانند سفید، صورتی (رزگلد)، خاکستری، بنفش و قهوه‌ای تا سیاه به وجود می‌آید. و از آنجا که صفحات مصنوعی کوارتز مهندسی شده است، در انواع رنگ‌هایی که طبیعت نمی‌تواند ارائه دهد، در بازار در دسترس می‌باشند.

اما سنگ مرمر فقط به رنگ‌های سفید، زرد، بنفش، خاکستری، قرمز، سبز و مشکی دیده می‌شود. جالب است بدانید در دوران قدیم تنها با نگاه کردن به رنگ مرمر می‌توانستند تشخیص دهند یک تکه مرمر به کجا تعلق دارد.

 

از نظر الگوی ظاهری سنگ نیز کوارتز برخلاف سنگ مرمر همیشه یک ظاهر یکنواخت در رنگ و الگوی خود دارد. بنابراین، اگر شما به دنبال رنگ و الگوی سازگار برای خانه خود هستید، سنگ کوارتز برای شما انتخابی مناسب است.

اما  اگر ناهماهنگی در فضای سنگ‌کاری شده برای شما مهم نباشد و شما واقعا طبیعی بودن سنگ را دوست دارید، مرمر می‌تواند انتخاب بزرگی باشد. زیرا سنگ طبیعی کوتاه است و دو قطعه نمی‌تواند یکپارچه شود.

 

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر در مقاومت

کوارتز سخت‌تر از سنگ مرمر است به همين دليل در هنگام برش و در زمان استفاده دچار شكست نمي‌شود.

سنگ مرمر طبیعی شکننده است. ممکن است در هنگام تعمیر دچار ترک شود و یا ترک‌های نامرئی زمانی که دما به شدت تغییر می‌کند نمایان شوند.

 

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر در خراش و لکه‌پذیری

کوارتز نیاز به نگهداری خاصی ندارد، زیرا با قرار گرفتن طولانی مدت در برابر رطوبت عملکرد خوبی دارد و لازم نیست که قطرات آب فورا از روی آن پاک شوند.

سنگ کوارتز متراکم است و متخلخل نیست. امکان نفوذ هیچ گونه ماده‌ای را به داخل خود نمی‌دهد. که این مسئله به بهداشتی بودن سطوح آشپزخانه کمک می‌کند و باعث می‌شود که میکروب‌ها و باکتری‌ها بر روی سطح کانتر کوارتز جایی نداشته باشند. همچنین ویژگی غیر متخلخل بودن سنگ کوارتز و تقریبا صفر بودن جذب آب در آن باعث می‌شود در برابر لکه‌هایی مانند چای، شراب، قهوه و روغن بسیار مقاوم باشد.

ولی کفپوش مرمر تا زمانی که به درستی مهر و موم نشود، این ویژگی منحصربه فرد را نخواهد داشت. جذب آب در سنگ‌هاي طبيعي مانند سنگ مرمر به دليل وجود خلل و فرج و رگه بسيار بالا بوده و پس از گذشت مدت زمانی شكل اوليه خود را از دست مي‌دهند. بنابراین در مكان‌هايي كه آب‌ريز بالايي دارد به هيچ عنوان از سنگ طبيعي استفاده نمی‌شود.

همچنین کوارتز بر خلاف سنگ مرمر در برابر خش و ترک مقاومت بالایی دارد. در حاليكه سنگ‌هاي طبيعي خش‌پذير بوده و پس از گذشت مدتي كوتاه، خط و خش‌هايي بر روي آن پديدار مي‌گردد.

مقاومت حرارتي كوارتز نیز نسبت به سنگ طبيعي بالاتر است، سنگ‌هاي طبيعي در مواجهه با حرارت دچار شوك حرارتي مي‌شوند.

 

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر در نگهداری

سنگ مرمر مستلزم مهر و موم معمولی است، در حالی که کوارتز هرگز به آن نیاز ندارد. سنگ‌های مرمر برای داشتن ظاهری زیبایی و درخشنده نیاز به مراقبت دارند. معمولاً به ‌منظور جلوگیری از تیره شدن سنگ‌های مرمر  بر روی آن‌ها یک لایۀ محافظ  قرار می‌دهند. توصیه می‌شود که روکش سنگ مرمر، هر سال تعویض شده و سنگ‌ها درزگیری شوند. همانطور که گفته شد سنگ کوارتز مقاومت بالایی در برابر خش‌پذیری دارد و آنتی باکتریال نیز هست. علاوه بر این این سنگ کوارتز بدون نیاز به پولیش واکس و یا نگهدارنده، درخشندگی خود را در طول سالیان زیاد حفظ می کند.

 

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر در ارزش معماری و هنری

سنگ مرمر بر خلاف کوارتز از ارزش معماری بالایی برخوردار است.  مرمر به دلیل شفافیت، درخشندگی و براق بودن و همچنین استحکام آن در ساخت مجسمه‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استحکام سنگ مرمر در کنار خصوصیاتی همچون صاف بودن و تراش آسان باعث شده به یکی از بهترین سنگ‌ها برای مجسمه‌سازی تبدیل شود زیرا زمانی که خوب تراشیده شود در همه جهات یکنواخت و یک شکل به نظر می‌رسد.

یکی از مشهورترین مجسمه‌هایی که از سنگ مرمر ساخته شده مجسمه آرتمیس، الهه یونانی است.

اما کوارتز در جواهرات بیشتر از سنگ مرمر استفاده شده است. کوارتز بیشتر در ساخت زیورآلاتی مثل انگشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جواهرات و زیورآلات کوارتزی با تنوع زیاد در بازار موجود هستند و به راحتی می‌توان کوارتز مورد نظر خود را یافت.

 

تفاوت‌های سنگ کوارتز و مرمر از نظر هزینه

سنگ مرمر به طور کلی از سنگ کوارتز گران‌تر است. علاوه بر این، سنگ مرمر مستلزم نگهداری منظم و  هزینه‌های دراز مدت است. اگر هزینه‌های بلندمدت و تعمیر و نگهداری منظم، چیزی است که شما از آن استقبال نمی‌کنید پس احتمالا سنگ مرمر برای شما گزینه مناسبی نیست. درصورتیکه کوارتز نه تنها گزینه ارزان‌تر از مرمر است، بلکه هرگز نیازی به آب‌بندی ندارد و هزینه‌های بلندمدت را نیز از بین می‌برد. با این حال، به دلیل عملکرد منحصر به فرد و فرآیند تولید، قیمت سنگ کوارتز بالاتر از سنگ مصنوعی معمول است.

سخن آخر

استفاده از سنگ‌ها در دیزاین و طراحی منازل، شرکت‌ها و اداره‌ها و حتی معابر و مکان‌های عمومی همیشه مورد استقبال بوده و اقبال بالایی داشته است. اما انتخاب نوع سنگ تنها با آگاهی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر سنگ با دیگری، باعث رقم خوردن بهترین نتیجه خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X