وبلاگ

سنگ ساختمان رومی

بهترین سنگ ساختمان رومی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ یکی از قسمت‌های اصلی هر ساختمان، نمای بیرونی آن است. نمای ساختمان یک تصویر کلی است که بیانگر کیفیت و سبک کلی ساختمان می‌باشد.

سنگ یکی از محبوب‌ترین و بهترین نوع متریال برای اجرای نمای ساختمان در جهان است. اگرچه در سال‌های اخیر استفاده از مواد مصنوعی رایج شده است؛ اما همچنان محصولات طبیعی نظیر سنگ ساختمان رومی با طیف وسیعی از طرح‌ها و رنگ ها توانسته است به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین نماها در تمامی پروژه‌های ساختمانی شناخته شود.

معرفی نمای رومی

اگرچه امروزه سبک‌ها و طرح‌های متنوعی برای اجرای نمای خارجی ساختمان‌ها موجود است، اما همچنان سبک‌های کلاسیک طرفداران بیشتری دارند. نمای رومی یکی از نمونه‌های محبوب برای انتخاب مشتریان در سبک کلاسیک است.

در نماهای رومی جزئیات از اهمیت بالایی برخوردارند. در این سبک از نما، ما شاهد قرنیزهای رومی، ستون‌هایی با تراشکاری دقیق، صراحی‌ها و همچنین قوس‌های گرد و عریض هستیم که در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

انتخاب سنگ ساختمان مناسب برای اجرای نمای رومی

در بخش مقدمه مطلب، راجع به دلایل و اهمیت استفاده از سنگ برای اجرای نمای رومی ساختمان صحبت کردیم. اما شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که بهترین سنگ ساختمانی رومی چیست؟

ممکن است انتخاب سنگ مناسب برای اجرای نمای رومی کمی مشکل و پیچیده به نظر برسد که آن هم طبیعی است. چرا که بیش از صدها مدل سنگ در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودشان را دارند. علاوه بر این، در میزان دوام و قیمت نیز با یکدیگر متفاوتند. بنابراین علل مختلفی می‌تواند در نوع انتخاب شما دخیل باشد. از اینرو سنگ منتخب شما برای اجرای نمای رومی می‌تواند با انتخاب فرد دیگری برای اجرای همین نما متفاوت باشد.

اما قصد ما این است که در این قسمت از مقاله، به معرفی بهترین سنگ ساختمان رومی بپردازیم. سنگی که متناسب با هر مقدار بودجه‌ای بوده و از لحاظ دوام و سایر ویژگی‌ها نیز، سازگار با آب‌وهوای مناطق مختلف در ایران باشد.

اولین نماهای رومی با سنگ‌های گرانیت و مرمر اجرا شد. اما پس از گذشت یک پاییز و زمستان در مناطق سردسیر و مرطوب (مثل شمال ایران)، ترک‌هایی در ساختار این سنگ‌ها مشهود بود. چرا که این سنگ‌ها به شدت در برابر رطوبت و سرما آسیب‌پذیر هستند و بنابراین به عنوان سنگ ساختمانی رومی در چنین آب‌وهوایی کاربرد ندارند. علاوه بر این مورد، از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه نیست.

اما رفته‌رفته نظر پیمانکاران و مهندسین ساختمان راجع به بهترین سنگ نمای رومی از روی گزینه‌های مرمریت و گرانیت تغییر کرد و به سمت سنگ تراورتن سوق داده شد.

چرا تراورتن بهترین سنگ ساختمان رومی است؟

در بخش‌های پیشین این موضوع برای ما توجیه شد که سنگ‌ها بهترین متریال برای اجرای نمای رومی هستند. چرا که در کنار زیبایی طبیعی و دوام بالا، از قیمت مناسبی نیز برخوردارند. بنابراین همین عوامل سبب می‌شود تا برای اجرای نمای رومی ساختمان، انتخاب اول و آخر باشند. از سوی دیگر متوجه شدیم که نمی‌توان هر سنگی را برای نمای رومی ساختمان به کار برد. و آن هم به دلیل ویژگی‌هایی نظیر دوام و مقاومت یک سنگ است. اما در مورد سنگ تراورتن قضاوت به شکل دیگری است. سنگ تراورتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در ساخت‌وساز‌های عظیم یا حتی کوچک می‌باشد. نه تنها برای نمای خارجی که برای نمای داخلی و سایر قسمت‌های یک ساختمان کاربرد دارد. از این سنگ برای کفپوش داخلی منازل، سنگفرش حیاط و لابی، فضاسازی‌ اطراف استخر باغچه و حاشیه قاب‌های سنگی نیز استفاده می‌شود.

نکته مثب دیگر در مورد سنگ‌های تراورتن، قیمت بسیار معقولی است که در مقایسه با سایر سنگ‌های لوکس ساختمانب نظیر مرمر، مرمریت و گرانیت دارند. از اینرو به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی بین معماران و پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده‌اند. سنگ‌های تراورتن با توجه به داشتن بافت متخلخل قابلیت چسبندگی بسیار بالایی دارند. همچنین وزن مناسب، تراورتن‌ را به بهترین سنگ ساختمان رومی برای ساخت ستون‌ها، صراحی‌ها و سقف‌های عریض و گرد تبدیل نموده است.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن برای اجرای نمای رومی ساختمان

با توجه به مزایای بسیار این سنگ، تقریبا هیچ گونه بحثی راجع به استفاده از تراورتن برای اجرای نمای رومی وجود ندارد. از زمانی که این سنگ دوام و ماندگاری بالایی را در نماهای رومی از خود نشان داد، به پای ثابت اغلب نماهای خارجی و حتی داخلی ساختمان‌ها تبدیل شد. در این بخش، مروری کلی بر مزایای استفاده از تراورتن به عنوان سنگ ساختمان رومی داریم.

  1. افزایش عمر مفید ساختمان
  2. افرایش زیبایی و جذابیت نمای بیرونی ساختمان
  3. جلوگیری از آسیب‌های احتمالی نظیر فروریختن، سایش و رطوبت سازه
  4. جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی در داخل ساختمان
  5. ایجاد عایق مناسب در برابر صداهای محیط اطراف
  6. سهولت در نظافت و جرم‌گیری به دلیل آلودگی محیطی

نکاتی برای خرید سنگ ساختمان رومی

انتخاب سنگ ساختمان رومی مناسب بسیار مهم است و از آسیب‌های احتمالی، هزینه‌های اضافی و نیاز به تعمیر نمای ساختمان در آینده‌ای نه چندان نزدیک جلوگیری می‌کند. انواع سنگ‌های ساختمانی به ویژه سنگ‌های طبیعی دارای ویژگی‌ها و پارامترهای منحصر‌به‌فردی بوده و برای استفاده در شرایط اقلیمی خاص مناسب می‌باشند. بنابراین برای انتخاب و خرید سنگ ساختمان رومی بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • آب و هوا در منطقه
  • میزان رطوبت موجود در منطقه
  • تغییرات و نوسانات دما در منطقه مورد استفاده
  • ویژگی‌های کلیدی سنگ نمای ساختمان
  • رنگ غالب در نمای ساختمان

موارد گفته شده را به صورت جزئی‌تر در ادامه بررسی می‌کنیم:

1.    رنگ سنگ

رنگ سنگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در هنگام انتخاب و خرید سنگ ساختمان رومی به آن توجه نمایید. این ویژگی در زیبایی نهایی پروژه ساختمانی تاثیر بسزایی دارد. انتخاب رنگ سنگ نیز تحت تاثیر شرایط آب‌و‌هوایی منطقه است. رنگ‌های گرم و پرشور مانند قرمز، پرتقالی، نارنجی، قهوه‌ای آجری، کرمی، طیف شکلاتی، زرد اخرایی و غیره برای مناطقی با آب‌وهوای گرم و خشک مناسبند. از سوی دیگر، رنگ‌های سرد مانند سفید، سبز، خاکستری و مشکی برای مناطقی با آب‌و‌هوای سرد و مرطوب مناسبند. البته رنگ‌های مشکی، خاکتری و کرمی به دلیل خنثی بودن، می‌توانند هم در مناطق گرم و هم در مناطق سرد به عنوان سنگ نمای رومی مورد استفاده قرار گیرند.

2.    طول عمر و دوام سنگ

به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های انتخاب و خرید سنگ ساختمانی، دوام و طول عمر آن است. دوام سنگ ضامن مقاومت آن در برابر آسیب‌های احتمالی و عوامل جوی است. نتایج آنالیزهای آزمایشگاهی در این منطقه نشان داده است که بافت سنگ در تعیین استحکام آن تاثیر بسزایی دارد و تاثیر زیادی بر میزان فرسایش سنگ خواهد داشت. بنابراین به منظور کاهش هزینه های تعمیر و اجرای مجدد سنگ ساختمان رومی، باید به هنگام خرید نیز به این مورد توجه ویژه داشته باشید.

3.    تخلخل سنگ

تخلخل سنگ یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام انتخاب و خرید سنگ ساختمان رومی درنظر داشته باشیم. این عامل مهم از سنگی به سنگ دیگر بسته به نوع سنگ و نحوه تشکیل آن متفاوت است. تخلخل سنگ به معنای وجود سوراخ‌هایی در سطح سنگ است که استحکام و چسبندگی مصالح و ملات را تعیین می‌کند.

سایر ویژگی‌های دخیل در انتخاب سنگ نمای رومی

علاوه بر نکات مهم ذکر شده می‌توان به پارامترهای زیر نیز در خصوص ویژگی‌های سنگ نمای رومی اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، یخبندان، هوازدگی، ترکیبات شیمیایی و ضربه
  2. سهولت پرداخت، برش و اره کردن
  3. مقاوم در برابر سایش، اصطکاک و فرسایش زودرس
  4. سبک وزن
  5. حداقل مقدار فلزات، ناخالصی ها و مواد افزودنی
  6. امکان چسبندگی بالا و رضایت بخش به انواع ملات های ساختمانی
  7. سهولت نگهداری و نظافت

معرفی انواع سنگ‌های تراورتن برای سنگ ساختمان رومی

تراورتن از جمله سنگ‌های آهکی است که در اطراف چشمه‌های آب گرم و آب‌های معدنی تشکیل می‌شود. این سنگ دارای بافتی شبیه به سنگ مرمر است و در طیف رنگ‌های متنوع و منحصر‌به‌فردی موجود می‌باشد که آن را به یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل نموده است. از ویژگی‌های بارز تراورتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک خاص و منحصر‌به‌فرد در موج‌ها و رنگ‌ها
  • ماندگاری بالا
  • ثبات رنگ
  • متخلخل
  • به راحتی تعمیر می شود
  • مقرون‌به‌صرفه
  • سازگار با محیط زیست
  • قابلیت پولیش بالا

سنگ تراورتن مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای نمای بیرونی و حتی در برخی از قسمت‌های داخلی ساختمان می‌باشد. این سنگ کاملا متخلخل است. بنابراین قابلیت چسبندگی بالایی دارد و به راحتی با ملات به دیوار می‌چسبد. تراورتن در برابر نفوذ آب سرد، گرما، اشعه‌های مضر نور خورشید مقاوم است. این سنگ دارای طیف رنگی وسیعی است. بسیاری از معماران از سنگ تراورتن برای ساخت نماهای رومی استفاده می‌کنند.

انواع سنگ تراورتن برای اجرای نمای رومی

ایران یکی از قطب‌های معدنی سنگ‌های طبیعی در جهان است. معادن سنگ تراورتن زیادی در مناطق مختلفی از کشور عزیزمان وجود دارد. معادن مختلف سنگ‌های تراورتن موجود در ایران عبارتند از:

  • آتشکوه
  • تنه درختی
  • حاجی آباد ابرآباد
  • حاجی آباد روشن
  • روست تکاب
  • خلخال
  • دره بخاری چرمی
  • دره بخاری روشن
  • دره بخاری موج پیچ
  • چرم نقره ای مراغه
  • طرق
  • عباس آباد
  • کاشان

سخن آخر

حالا که با بهترین سنگ ساختمان رومی و ویژگی‌های آن آشنا شدید، می‌توانید برای انتخاب از بین نمونه‌های مختلف آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X