وبلاگ

مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت

شاید به عنوان یک خریدار در هنگام انتخاب سنگ نمای ساختمان این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت اصلی و مهم تراورتن و مرمریت چیست؟ این دو نوع سنگ ساختمانی به لحاظ ساختاری چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدامیک از آن‌ها بهترین سنگ نمای ساختمان هستند.

اگر سوالاتی از این دست ذهن شما را به خود مشغول کرده، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله که در خصوص مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به رشته تحریر درآمده است را از دست ندهید.

معرفی سنگ تراورتن

در باب مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت باید بگوییم که تراورتن نوعی سنگ آهکی است که از رسوبات اطراف چشمه‌های آب گرم به وجود می‌آید. ظاهری متخلخل دارد و رنگ آن از سفید تا کرم تا خرمایی با رنگ‌های نارنجی زنگ زده متغیر است.

معرفی سنگ مرمریت

سنگ مرمریت نیز نوعی سنگ آهکی است، اما با سنگ تراورتن متفاوت است؛ زیرا مرمریت یک سنگ دگرگونی کریستالی است تا یک سنگ رسوبی. سنگ مرمریت که تحت فشار و گرمای شدید تشکیل شده است، تاریخچه معروف و گسترده‌ای در ایران دارد.

جایی که برخی از شناخته‌شده‌ترین گونه‌ها – مانند سنگ مرمریت صلصالی – استخراج می‌شوند. سنگ مرمریت به طور کلی به رنگ روشن یا سفید و اغلب حاوی رگه‌های چشمگیری است که می‌تواند خاکستری، آبی، زرد یا سبز باشد.

مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به لحاظ مشخصات و ویژگی‌های آن

اغلب اوقات اشخاصی که اطلاعات زیادی راجع به انواع سنگ ساختمانی ندارند در تشخیص و مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت اشتباه می‌کنند. این اشتباه ممکن است به علت برخی از شباهت‌های ظاهری میان این دو نوع سنگ ساختمانی صورت بگیرد.

اما اینطور نیست؛ چرا که این سنگ‌ها در ساختار و سایر ویژگی‌ها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. به لحاظ نوع شکل‌گیری نیز سنگ مرمریت و سنگ تراورتن هر یک در محیط و شرایطی منحصر‌به‌فرد ایجاد شده‌اند که شکل ظاهری و ویژگی‌های ساختاری خاصی به آن‌ها می‌دهد.

یکی از دلایلی که ممکن است در مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، این است که هر دو از خانواده سنگ‌های آهکی هستند و از مواد رسوبی تشکیل شده‌اند. اما شایان ذکر است که این دو سنگ از نظر ظاهر و شکل‌گیری بسیار متفاوت هستند.

تفاوت اصلی این دو سنگ در نحوه تشکیل آن‌ها است. سنگ مرمریت زمانی تشکیل می‌شود که سنگ آهک تحت فشار و دمای بالا قرار گیرد. از طرف دیگر، تراورتن تحت فشار و دمای بالا در اعماق چشمه‌های آب گرم و غارهای آهکی تشکیل می‌شود.

تراورتن دارای سوراخ‌ها و کانال‌های متمایز و ریز زیادی است که سبب متخلخل شدن سنگ می‌شوند. این ویژگی‌های ساختاری با بیرون راندن آب گرم و گازها در طول فرآیند شکل‌گیری ایجاد می‌شود. هر دو سنگ تراورتن و مرمریت انتخاب‌های مناسب و منحصر‌به‌فردی برای ساخت کانتر آشپزخانه و دیوارهای حمام شما هستند. در مقاله مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت ما به شما کمک می‌کنیم مشخصات این دو سنگ ساختمانی را بهتر درک کنید تا بتوانید انتخابی همراه با احساس رضایتمندی کامل داشته باشید.

مقایسه دوام سنگ تراورتن و سنگ مرمریت

در باب مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به لحاظ درجه سختی باید بگوییم که هر دو می‌توانند در برابر باد و باران‌های اسیدی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. این دو نوع سنگ‌ در مقایسه با گرانیت و کوارتز نرم‌تر هستند و می‌توانند در انواع سبک‌ها و اشکال برش داده شوند.

سنگ تراورتن و مرمریت را می‌توان با تراش و صیقل دادن به یک مصالح ساختمانی درخشنده و زیبا تبدیل کرد. وقتی مشتریان کلمه “سنگ نرم” را می‌شنوند، از این دو انتخاب می‌ترسند؛ اما به خاطر داشته باشید که روکش تراورتن و میزهای ساخته شده از مرمریت، هنوز هم بسیار بادوام و سخت‌تر از بسیاری از سطوح غیر سنگی هستند.

آن‌ها تحت گرما و فشار بسیار زیادی در طول شکل‌گیری ایجاد شده‌اند. بنابراین به راحتی می‌توانند در برابر گرما و فرسودگی روزمره در آشپزخانه، حمام  و نمای خارجی ساختمان شما مقاومت کنند. سنگ‌های تراورتن کمی سخت‌تر از میزهای مرمریی هستند. درجه سختی تراورتن بین 4 تا 5 است در حالی که این عدد برای سنگ مرمریت بین 3 تا 4 است.

مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به لحاظ ظاهر

سنگ مرمریت در رنگ‌های مختلفی از خاکستری تا بژ، طلایی یا قهوه‌ای تیره و یا حتی سیاه وجود دارد. رگه داشتن در سنگ مرمریت یک ویژگی منحصر‌به‌فرد است، اما برخی از انواع سنگ مرمریت نیز وجود دارند که فقط دارای یک تک رگه بزرگ در شکل ظاهری‌شان هستند.

تراورتن معمولاً در رنگ‌های گرم و مدیترانه‌ای موجود است. هنگامی که دو سنگ مهر و موم شدند، در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر می‌شوند، اگرچه باید مراقب بود زیرا اگر مایعات تیره به سرعت پاک نشوند، این سنگ‌های متخلخل مستعد تغییر رنگ هستند. سنگ مرمریت و تراورتن با گذشت زمان پتینه ای ایجاد می‌کنند که جلوه شیک‌تری به آن‌ها می‌دهد.

مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به لحاظ هزینه

هزینه خرید این دو سنگ بسته به کیفیت و همچنین فراوانی آن در طبیعت، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از اسلب‌های مرمریت نظیر مرمریت صلصالی که کمیاب هستند و رگه‌های قرمز در خود دارند، قیمت نسبتا بالایی دارند. اما در اغلب موارد سنگ تراورتن قیمت کمتری نسبت به سنگ مرمریت دارد؛ زیرا برش آن آسان‌تر است و هزینه‌های ناشی از نمای داخلی و سنگ نمای خارجی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. در موارد دیگر، دال طبیعی تراورتن می‌تواند بیشتر از سنگ مرمریت پرورشی هزینه داشته باشد، با این حال بسته به کیفیت، می‌توانید قیمت‌های مشابهی را در هر دو سنگ بیابید.

پیچیدگی در نصب نیز عاملی است که در مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت برای احتساب قیمت و هزینه تمام شده در نظر گرفته می‌شود. با در نظر گرفتن تمام جنبه‌ها و همچنین ضخامت دال و کیفیت سنگ، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا انتخابی متناسب با سلیقه و بودجه خود داشته باشید. هنگامی که انتخاب خود را به نوع سنگی که ترجیح می‌دهید محدود کنید، خرید از میان گزینه‌های موجود بسیار ساده‌تر می‌شود. به طور کلی هر دو سنگ انتخابی زیبا برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان شما هستند. چه سنگ‌های تراورتن با ظاهر گرم و هنرمندانه‌اش یا ظرافت طبیعی سنگ‌های مرمرییت با رگه‌های ظریف و نازکش.

سنگ‌های گرانیتی در ساختمان‌سازی بسیار محبوب هستند، اما اگر به دنبال آیتمی منحصر‌به‌فرد و متفاوت هستید، دوری از روندهای معمولی و انتخاب سنگ تراورتن و سنگ مرمریت مجلل یک انتخاب عالی است.

بهترین انتخاب برای شما کدام است؟

سنگ تراورتن و مرمریت هر دو گزینه‌هایب محبوب و زیبا هستند و هیچ کدام بهتر از دیگری نیست. با این حال، هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند که ممکن است یکی از آن‌ها را به خواسته‌ها و سلایق شما نزدیک‌تر کند. بیایید نگاهی به چند دسته مهم بیندازیم که این دو ماده با هم متفاوت هستند:

  • هزینه

قیمت سنگ طبیعی به شدت تحت تاثیر عواملی مانند تنوع خاص، پرداخت و موارد دیگر است. اما اغلب مدل‌های سنگ تراورتن معمولاً حدود نصف قیمت سنگ مرمریت را دارد.

  • دوام

وقتی صحبت از مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به لحاظ دوام به میان می‌آید، هر کدام از آن‌ها، دارای مزایا و مشکلاتی است. سنگ مرمریت و تراورتن به طور کلی به اندازه کافی سخت و بادوام هستند تا در برابر عوامل و حوادث طبیعی مقاومت کنند. با این حال، از آنجایی که سنگ تراورتن به طور طبیعی نرم‌تر و متخلخل‌تر است، سوراخ‌های زیاد در سطح آن می‌تواند این سنگ را در طول زمان مستعد خراشیدگی و فرسایش کند. برخی از افراد ظاهر قدیمی سنگ را می‌پسندند که تراورتن پرداخت نشده دقیقا مطابق با سلیقه آن‌ها می‌باشد. به شرط اینکه صیقل نخورد و مهر و موم نشود. اما اگر بخواهید آن را مهر و موم نکنید، بیشتر در معرض آسیب، فرسایش و همچنین لکه شدن قرار دارد. سنگ مرمریت نیز متخلخل است. بنابراین در برخی از نقاط ضعف با تراورتن مشترک است. با این حال، یک درزگیر مناسب می‌تواند به سنگ مرمریت کمک کند تا ظاهر خود را حفظ نماید. با این حال، حتی زمانی که سنگ مرمر مهر و موم شده است، برای جلوگیری از ایجاد لکه، باید سطح سنگ را مرتبا تمیز کنید. مواد غذایی و مواد اسیدی (مثل مایع سفید‌کننده و جوهرنمک) می‌توانند سطح سنگ تراورتن و مرمریت را لکه‌دار کنند؛ بنابراین نگهداری از آن‌ها به ویژه در مورد میزهای کانتر آشپزخانه و دیوارهای سرویس یهداشتی و حمام باید مورد توجه قرار گیرد.

  • مقاومت در برابر لغزش

یک نکته دیگر در مورد مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت وجود دارد که شایان ذکر می‌باشد. تراورتن -مگر اینکه صیقلی باشد- سطحی به طور طبیعی زبر، متخلخل و با اصطکاک بالا دارد که به آن کیفیت ضد لغزش می‌دهد که در سنگ مرمریت چنین ویژگی را نخواهید یافت. در نتیجه، سنگ‌های تراورتن اغلب در کنار استخرها و دیگر مناطق مرطوب برای جلوگیری از لغزش استفاده می‌شوند. از سوی دیگر، سنگ مرمریت معمولا جلا داده می‌شود و استفاده از آن در مکان‌هایی مانند کف حمام یا استخرهای عمومی می تواند خطر لغزش را به همراه باشد.

  • تعمیر و نگهداری

مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به لحاظ نیازهای تعمیر و نگهداری نشان می‌دهد که این هزینه‌ها تقریباً یکسان است. آن‌ها مانند اکثر سنگ‌های طبیعی باید پس از نصب آب‌بندی شوند و سالی یکبار این فرآیند مجدداً تکرار شود.

سخن آخر

در مقایسه سنگ تراورتن با مرمریت به این نتیجه رسیدیم که هر دوی آن‌ها می‌توانند گرما و ظرافت دنیای قدیم را به کف، دیوارها، میزها، فضاهای بیرونی و غیره بیاورند. مهم نیست که در نهایت چه چیزی را انتخاب می‌کنید، اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت و نگداری کنید، تا سال‌های زیادی همراه شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X