وبلاگ

برق انداختن سنگ‌های ساختمانی

 

برق انداختن سنگهای ساختمانی یکی از اقدامات نگهداری از محصول است که با توجه به جنس و نوع و مکان استفاده از سنگ ساختمانی متفاوت است و با توجه به موارد ذکر شده قابل انجام میباشد.

 

براق کردن سنگ آنتیک

استفاده از سنگ آنتیک در دکور منازل به ویژه آشپزخانه و شومینه باعث می‌شود چربی و دوده بر روی آن رسوب کرده و به خاطر داشتن شیار و درزهای بسیار به راحتی تمیز نمی‌شود و سنگ به مرور ظاهر خود را از دست داده و مات و کدر می شود.

برا جلوگیری از این مشکل و تغییررنگ سنگ آنتیک حتماً باید علاوه بر شست‌وشوی منظم برای براق کردن سنگ نیز اقدام کنید.

براق کردن سنگ آنتیک با واکس سنگ

بلور سازی یا واکس زنی، یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های براق کردن سنگ‌های آنتیک است. در روش واکس زنی سنگ، یک ماده شیمایی را بر روی سنگ اسپری می‌کنید و با استفاده از پدهای پلاستیکی و رزینی با چرخش دستگاهی به اسم کفسابی، با سرعت 150 دور در دقیقه، سبب می‌شوید یک لایه جدید مشابه سنگ به وجود بیاید.

براق کردن سنگ آنتیک با رزین سنگ

رزین سنگ، مایعی شفافی است که برای براق کردن سنگ آنتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مایع شفاف بعد از اجرا روی سنگ آنتیک به صورت یک لایه بی‌رنگ روی سطح نشسته و سطح را ضد آب می‌کند و حالت خیسی به سطح سنگ می‌بخشد که این حالت باعث براق شدن سنگ می‌شود. رزین سنگ، سطح را از اشعه خورشید در امان نگه داشته و طول عمر سطح را چند برابر می‌کند.

نکته: رزین بر روی نمای دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی برای کف‌پوش اصلا مناسب نیست زیرا رفت و آمد روی کف زیاد بوده و سبب کنده شدن رزین از روی سطح زمین می‌شود و خاصیت براق بودن خود را از دست می‌دهد.

براق كردن سنگ مرمر

بدون شک استفاده از سنگ مرمر در هر قسمتی از ساختمان باعث ایجاد زیبایی و درخشندگی خاصی می‌شود. مخوصا اینکه تمیز کردن آسان آن است اما مهمتر از آن باید بدانید سنگ مرمر از دسته سنگ‌های متخلخل و نرم است و در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می‌دهد و دچار خوردگی شده و یا مات و کدر می‌شود.

شما می‌توانید با رعایت نکات زیر و به راحتی برای براق کردن دوباره سنگ مرمر در کف، پله، آشپزخانه و … اقدام کنید.

لکه‌های سنگ مرمر را با پارچه آغشته به آب اکسیژنه پاک کنید و از روغن‌های مخصوص سنگ مرمر برای براق کردن سنگ و جلای آن استفاده کنید.
در صورت کثیف شدن زیاد سنگ مرمر چند قطره سرکه را با پودر سنگ خیلی نرم مخلوط نموده و آن را به مرمر بکشید و پس از ۱۲ ساعت خوب برس کشیده و با آب گرم بشویید تا لکه‌ها از بین برود. پس از خشک کردن با چند قطره روغن زیتون بدون بو و به کمک پارچه آن را براق نمایید.

برای برق انداختن پله‌ها با سنگ مرمر سیاه ابتدا آن را بشویید و بعد از خشک شدن، پارچه‌ای را به مقداری گازوییل آغشته نموده و به پله‌ها بکشید. همچنن برای تمیز کردن کفپوش مرمری، خمیری از گل سفید و تربانتین روی آن بکشید. با این روش کفپوش بیش از حد تمیز و صیقلی می‌شود.

هشدار: به هیچ وجه برای براق كردن سنگ مرمر از مواد شوینده شیمیایی مانند جوهرنمک و وایتکس و مواد اسیدی استفاده نکنید.

 

براق کردن سنگ گرانیت

با توجه به اینکه سختی آب در کشور ما بسیار بالاست سعی کنید به هیچ وجه آب روی سنگ گرانیتی نماند و در صورتی که آب روی آن ریخت حتما با دستمال نرم کاملا خشک کنید تا لکه نگیرد و به مرور کدر نشود.

همچنین استفاده زیاد از مایع ظرفشویی برای شست‌وشوی سنگ گرانیت باعث کدر شدن آن می‌شود و به همین دلیل برای جلا دادن و براق کردن سنک گرانیتی باید یک یا دوبار در ماه سطح سنگ گرانیتی را پولیش بزنید.

از پولیش نرم مخصوص سنگ گرانیتی برای براق کردن سنگ استفاده کنید. به اندازه نوشته شده روی اسپری دقت داشته باشید زیرا اسپری کردن زیاد باعث مات شدن سطح سنگ گرانیتی می‌شود.

نکات مهم براق کردن سنگ گرانیت

از پاک‌کننده‌هایی شامل لیمو، سرکه، آمونیاک و در کل مواد اسیدی به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا باعث آسیب‌های جدی در سنگ گرانتیت شده و نمای سنگ را تخریب کرده و باعث کدر شدن آن می‌شود.

حتماً از برس‌های ملایم یا پارچه‌های میکروفایبر استفاده کنید، برس‌های سفت و سخت مانند مواد شوینده اسیدی عمل می‌کنند و باعث آسیب و کدر شدن سنگ می‌شوند.

 

براق کردن سنگ تراورتن

برای برق انداختن سنگ تراورتن باید بعد از پاک کردن سنگ از کثیفی و گرد و غبار اقدام به براق کردن آن کنید. برای این کار محلولی از صابون غیراسیدی و سه برابر آب درست کنید و با پارچه‌ای نرم سنگ تراورتن را تمیز کنید. سپس با استفاده از پارچه‌ نم شده با آب گرم، سنگ را از محلول صابون پاک کنید تا صابون روی سنگ باقی نماند. با این کار و به راحتی سنگ تراورتن برق می‌افتد.

هشدار: به هیچ وجه از ساینده‌ها مانند سیم ظرفشویی برای تمیزکردن سنگ تراورتن استفاده نکنید چون با ایجاد خش بر روی سنگ باعث کدر شدن دائمی آن می‌شود. همچنین از مواد اسیدی مانند آمونیاک و سرکه یا آبلیمو حتی به صورت رقیق شده استفاده نکنید این مواد نیز باعث کدر شدن سنگ تراورتن می‌شوند.

 

براق کردن سنگ کوارتز

سنگ‌های مهندسی کوارتز متشکل از موادى نظیر سنگ کوارتز با دانه‌بندى‌هاى مختلف، رزین، شیشه، آینه، صدف و … هستند و به همین دلیل به طور طبیعی براق هستند و احتیاج به پولیش ندارد. اما مطمئنا بدون مراقب، این درخشندگی برای همیشه باقی نخواهد ماند. برای براق ماندن سنگ کوارتز، در صورت امکان آن را هر روز با آب گرم و صابون تمیز کنید. هرکز از پاک‌کننده‌های ساینده استفاده نکنید و از تغییرات سریع دما جلوگیری کنید.

هشدار: اگر تمیزکننده‌ای که برای تمیز کردن و براق کردن سنگ کواتز استفاده می‌کنید شامل آمونیاک باشد و روی سطح بماند ممکن است باعث کم رنگ شدن صفحه کوارتز و کدر شدن آن شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X