وبلاگ

راهنمای خرید سنگ ساختمانی

سنگ‌فرش مناسب برای فضای باز

سنگ‌ها به وفور در طبیعت یافت می‌شوند و در زمره بادوام‌ترین مصالح ساختمانی هستند. بارزترین ویژگی آن‌ها این است که تقریباً نیازی به هیچ نوع تعمیر و نگهداری ندارند و بکارگیری آن‌ها در یک سازه، بر ارزش ملک می افزاید و تصویری ماندگار در ذهن هر بیننده‌ای از خود به جای می‌گذارد. بنابراین اگر مایل هستید تا در معماری داخلی و نمای خارجی ساختمان شما از سنگ استفاده شود، مطالعه راهنمای خرید سنگ ساختمانی را از دست ندهید و در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

سنگ ساختمانی و کاربرد آن در ادوار مختلف

سنگ یکی از اولین و البته قدرتمندترین مصالح ساختمانی در تمام دوران بشریت بوده و هست. از آن برای ساختن سازه های مختلف، از خانه‌های کوچک گرفته تا نمادین‌ترین سازه‌های جهانی استفاده شده است. به عنوان یک مصالح ساختمانی، سنگ عملاً نیازی به پرداخت خاصی در حین ساختمان سازی ندارد و به عنوان یک قطعه آماده به کار از کارخانه به محل پروژه ارسال می‌گردد. بنابراین شما در مقاله راهنمای خرید سنگ ساختمانی خواهید آموخت که پیش از سفارش سنگ، چه نکات و مواردی را باید در نظر داشته باشید.

سنگ‌ها بادوام‌ترین اجزا در سازه‌های مختلف هستند؛ به طوری که اگر بنایی تاریخی از دوران گذشته تا عصر کنونی دوام آورده است، تنها به دلیل داشتن ساختار سنگی بوده است. نمونه‌های بارز این سازه‌ها کم نیستند؛ اگر در ایران بخواهیم مثال بزنیم تخت جمشید و در سطح جهان اهرام مصر. صنعت سنگتراشی تلاش‌های قابل توجهی را برای ایجاد پایداری بیشتر و رسیدن به نماهایی زیباتر انجام داده است. امروزه این مصالح ساختمانی باستانی، بیش از هر زمان دیگری در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمایی چشم‌نواز چه در داخل و چه در خارج سازه ایجاد می‌کنند. در واقع ساختمان‌هایی با نمای سنگی، مفهوم طبیعت را در ذهن بیننده زنده می‌کند.

در راهنمای خرید سنگ ساختمانی باید بگوییم که این نوع سنگ‌ها برخلاف سنگ خرد شده یا سنگدانه‌ها سال‌ها به عنوان کفپوش، روکش خارجی، سطوح جامد و دیوارها و همچنین برای محوطه سازی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده شده‌اند.

سنگ ساختمانی، دوستدار طبیعت

از آنجایی که زیست‌تخریب‌پذیر بودن مصالح ساختمانی بسیار مهم است، یک بخش از مقاله راهنمای خرید سنگ ساختمانی را به این موضوع اختصاص دادیم. سنگ تمام ویژگی های یک محصول سبز را دارد. تقریباً برای تولید یا نگهداری به مواد شیمیایی نیاز ندارد، هیچ گونه VOC یا آلاینده‌های خطرناک را در هوا منتشر نمی کند و در برابر آب مقاوم و بادوام است. همچنین می‌توان سنگ‌های یک ساختمان نیازمند به تعمیر را با دقت جدا کرد و در ساختمانی دیگر به کار برد. بنابراین هنگام خرید سنگ ساختمانی این نکته را هم در نظر داشته باشید.

الزامات کیفی برای سنگ‌های ساختمانی

در این بخش از راهنمای خرید سنگ ساختمانی، الزامات کیفی برای این مصالح ساختمانی پرکاربرد را بررسی می‌کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید:

1. قدرت

به طور کلی اکثر سنگ‌های ساختمانی دارای استحکام بالایی برای مقاومت در برابر بار وارده بر هستند. بنابراین اگرچه این آیتم هنگام بررسی کیفیت سنگ‌ها اهمیتی ندارد. اما زمانی که قرار است از سنگ ها در سازه‌های بزرگ استفاده شود، بررسی مقاومت فشاری آن‌ها ضروری می‌شود. مقاومت فشاری مطلوب برای سنگ‌های ساختمانی معمولاً در محدوده 60 تا 200 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

2. دوام

دوام دومین موردی است که در راهنمای خرید سنگ ساختمانی به آن می‌پردازیم. سنگ‌های ساختمانی باید بتوانند در برابر اثرات نامطلوب نیروهای طبیعی مانند باد، باران و گرما مقاومت کنند. بنابراین باید دوام داشته باشند تا به دلیل اثرات نامطلوب نیروهای طبیعی فوق خراب نشوند.

3. سختی

درجه سختی سنگ نیز عامل مهمی است که در راهنمای خرید سنگ ساختمانی به آن پرداخته می‌شود. هنگامی که سنگ‌ها در کف، سنگفرش‌ها یا پیش‌بند پل‌ها استفاده می‌شوند، در معرض ساییدگی و نیروهای سایشی ناشی از حرکت افراد یا ماشین بر روی آن‌ها قرار می گیرند. بنابراین آزمایش سختی سنگ ضروری است. پارامتر سنجش سختی سنگ det نام دارد که توسط مقیاس Mohs پدید آمده است.

4. چقرمگی

چقرمگی سنگ به معنای توانایی آن در مقاومت در برابر نیروهای ضربه است. بنابراین سنگ‌های ساختمانی باید به اندازه کافی سخت باشند تا تنش‌های ایجاد شده در اثر ارتعاشات را حفظ کنند.

5. گرانش مخصوص

در این راهنمای خرید سنگ ساختمانی لازم به ذکر است که هر چه گرانش مخصوص سنگ بیشتر باشد، سنگ سنگین‌تر و محکم‌تر است. بنابراین سنگ‌هایی که گرانش مخصوص بالاتری دارند باید برای ساخت سدها، دیوارهای حائل، اسکله‌ها و بنادر استفاده شوند. وزن مخصوص سنگ ساختمانی خوب بین 2.4 تا 2.8 است.

6. میزان تخلخل و جذب

تخلخل سنگ‌های ساختمانی به ترکیب معدنی و تشکیل ساختاری سنگ مادر بستگی دارد. اگر سنگ‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی متخلخل باشند، آب باران می‌تواند به راحتی وارد فضاهای منافذ شود و به سنگ‌ها آسیب برساند. بنابراین سنگ ساختمانی حتی‌الامکان نباید متخلخل باشد. جذب آب سنگ با تخلخل سنگ نسبت مستقیم دارد. اگر سنگی تخلخل بیشتری داشته باشد، آب بیشتری جذب می‌کند و آسیب‌پذیر‌تر است. در ارتفاعات بالاتر، یخ زدن آب در منافذ اتفاق می‌افتد و منجر به متلاشی شدن سنگ از درون می‌شود.

حدود مجاز جذب آب برای برخی از سنگ‌های رایج در راهنمای خرید سنگ ساختمانی به شرح زیر است:

نوع سنگ حداکثر حد جذب آب (%)
تراورتن 10
مرمریت 10
گرانیت 1
شیل 10
مرمر 1
لایمستون 3

 

7. قابلیت تراش

قابلیت شکل دادن به سنگ را تراش می‌گویند. تراشکاری سنگ باید راحت باشد تا هزینه آن کاهش یابد. اما باید مراقب بود که این امر به قیمت استحکام و دوام لازم تمام نشود.

8. ظاهر

ظاهر یکی دیگر از موارد مهم در راهنمای خرید سنگ ساختمانی است. اگر ظاهر کار برای شما دلنشین نباشد، نمی‌تواند توجه شما و سایر افراد را به خود جلب نماید. در مورد سنگ‌هایی که برای نماکاری ساختمان استفاده می‌شود، که ظاهر زیبا یک نیاز اولیه است. رنگ و توانایی سنگ در دریافت پولیش نیز عامل بسیار مهمی است. آمارها نشان می‌دهد که سنگ‌های رنگ روشن طرفداران بیشتری نسبت به سنگ‌های تیره دارند.

9. عدم وجود چاشنی و شیره

یک سنگ ساختمانی خوب باید عاری از شیره معدن باشد. سنگ‌های لاتریتیک 6 تا 12 ماه پس از استخراج نباید مورد استفاده قرار گیرند تا به طور طبیعی از شیره معدن تخلیه شوند.

10. قابلیت بالا در اجرا

یکی از موارد مهم که در راهنمای خرید سنگ ساختمانی به ان می‌پردازیم، این است که سنگ باید قابل اجرا باشد. گفته می‌شود که سنگ‌های ساختمانی قابل اجرا باید علاوه بر داشتن ظاهر زیبا و شکل‌پذیری آسان، از نظر افتصادی نیز به‌صرفه باشند تا مشتری توان خرید و اجرای آن را در ساختمان خود داشته باشد.

11. هزینه

هزینه یکی از موارد مهم در انتخاب مصالح ساختمانی است. نزدیکی معدن به محل ساختمان باعث کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش هزینه سنگ می‌شود. بنابراین هنگام خرید، این مورد از راهنمای خرید سنگ ساختمانی را نیز به خاطر داشته باشید. ضمن اینکه با کاهش هزینه‌ها، می‌توانید همین مبلغ را صرف موارد دیگر در ساختمان‌سازی کنید. البته اگر به لحاظ بودجه مشکلی نداشته باشید، می‌توانید از بین بهترین و لاکچری‌ترین سنگ‌هاس ساختمانی انتخاب نمایید.

12. مقاومت در برابر آتش

سنگ‌ها باید فاقد کربنات کلسیم، اکسیدهای آهن و مواد معدنی با ضرایب انبساط حرارتی متفاوت باشند. سنگ آذرین عمدتاً به دلیل داشتن کوارتز در ساختار خود است که در دمای حدود 575 درجه سانتیگراد به ذرات کوچکتر تجزیه می‌شود. با این حال، سنگ آهک می‌تواند دمای کمی بالاتر را تحمل کند. یعنی تا 800 درجه سانتیگراد که پس از آن متلاشی می‌شود.

انواع سنگ ساختمانی و موارد استفاده از آن‌ها

انواع سنگ‌های ساختمانی که امروزه در بازار سنگ موجود هستند شامل گرانیت، مرمریت، مرمر، تراورتن، لایمستون و غیره می‌باشند. در ادامه این راهنمای خرید سنگ ساختمانی با معرفی هر یک از آن‌ها همراه ما باشید.

1.    گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین است که وقتی ماگمای مایع به آرامی تحت فشار در اعماق پوسته زمین سرد می‌شود، به وجود می‌آید. گرانیت برای سطوح داخلی مانند میز و دیوارها و همچنین روکش خارجی، کفپوش، محوطه سازی و سنگ فرش استفاده می شود.

2.    مرمریت

سنگ مرمریت نوعی سنگ رسوبی است که در این بخش از راهنمای خرید سنگ ساختمانی به آن می‌پردازیم. سنگ آهک برای سطوح داخلی، روکش خارجی، کفپوش، محوطه سازی و سنگفرش استفاده می شود. سنگ آهک ساختاری یکنواخت و غیر بلوری دارد اما در برابر اسیدها آسیب پذیر است، بنابراین هنگامی که در معرض باران اسیدی قرار می گیرد، لبه های جزئیات سنگ آهک به مرور زمان گرد می شوند.

3.    تراورتن

تراورتن، نوع دیگری از سنگ‌های آهکی است و بیشتر به عنوان سنگ نمای خارجی کاربرد دارد.

4.    سنگ مرمر

مرمر نوعی سنگ دگرگون است که برخلاف سنگ مرمریت دارای رگه‌هایی در ساختار خود است. سنگ مرمر مانند مرمریت برای سطوح داخلی، روکش خارجی، کفپوش و محوطه سازی استفاده می شود و رنگبندی متنوعی هم دارد.

برخی از محصولات، به ویژه سنگ تراورتن و سنگ مرمر که در داخل خانه استفاده می‌شوند، ممکن است دارای پرکننده اکریلیک باشند و برخی از تولیدکنندگان گرانیت از اپوکسی برای پر کردن منافذ و شکاف های کوچک استفاده می‌کنند تا احتمال لکه شدن را کاهش داده و استحکام آن را بهبود بخشند. عملیات حرارتی که شعله را بر روی سطوح گرانیتی اعمال می‌کند، در کاربردهایی که سطح خشن و مقاوم در برابر لغزش مورد نظر است نیز استفاده می‌شود.

سخن آخر

مطالعه راهنمای خرید سنگ ساختمانی به شما کمک می‌کند که در هنگام انتخای سنگ موردنطر خود با دیدی آگاهانه تصمیم بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X