وبلاگ

بهترین سنگ نمای ساختمان

زیبایی در طراحی نمای خارجی یک ساختمان، اولین و مهم‌ترین فاکتور در انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان است. لازم به توضیح است که ساختمان‌هایی با نمای سنگ، شیک‌تر بوده و جلوه مجلل‌تری در مقایسه با نمای آجری، سیمانی یا کاهگلی دارند. علاوه بر اینها، مقاومت سنگ در مقایسه با موارد ذکر شده بسیار بیشتر است و از آنجایی که نمای خارجی ساختمان در معرض حوادث طبیعی و تغییرات آب و هوایی نظیر باران، طوفان و سیل قرار دارد، بهتر است که از یک مصالح ساختمانی محکم برای نمای ساختمان استفاده شود. از این‌رو، زمانی که تصمیمتان برای نمای سنگی قطعی شد، باید تحقیقات خود را شروع کنید و اطلاعات‌تان را در زمینه بهترین سنگ نمای ساختمان بالا ببرید.

اگرچه انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان یک سری فاکتورهای عمومی دارد؛ اما به سلیقه و نظر شخصی هر فرد نیز بستگی خواهد داشت. بنابراین شما باید علاوه بر بررسی فاکتورهایی نظیر مقاومت، تخلخل، صیقل پذیری و غیره، به ظاهر کلی که شامل رنگ زمینه و طرح‌های موجود در سنگ نمای ساختمان می‌شود نیز توجه فرمایید. به همین منظور قصد داریم تا در قالب یک مقاله با عنوان بهترین سنگ نمای ساختمان، گزینه‌های مختلفی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم‌گیری نمایید. در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

معرفی بهترین سنگ ها برای نمای ساختمان

جستجوی شما راج به بهترین سنگ نمای ساختمان است. بنابراین در این بخش از مطلب، قصد داریم تا بهترین سنگ نمای ساختمان را از هر نظر به شما معرفی کنیم.

سنگ مرمر

سنگ مرمر سنگی گرانبها است که رنگ‌بندی متفاوت دارد و معادن آن در طبیعت به ندرت یافت می‌شود. اما خوشبختانه بخش اعظم ذخایر جهانی این سنگ در ایران قرار دارد. بیشترین کاربرد استفاده از سنگ مرمر در مجسمه‌سازی و معماری سازه‌های لوکس است. زیبایی سنگ مرمر زبانزد است و ساختار آن به گونه‌ای است که نور را از خود عبور می‌دهد. این خاصیت منحصر به سنگ مرمر است و در هیچ مدل سنگ ساختمانی دیگر یافت نمی‌شود. از آنجایی که معادن سنگ مرمر به وفور در ایران یافت می‌شود، برای طیف وسیعی از پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد.

مرمر یکی از با ارزش‌ترین سنگ‌ها با ویژگی‌های منحصر‌به فرد است که به همین دلیل راه خود را در صنایع مختلف پیدا کرده است. تقریباً تمام سازه‌های معروف در سراسر جهان با استفاده از سنگ مرمر ساخته شده‌اند.

خواص سنگ مرمر

بزرگترین و گرانبهاترین خاصیت سنگ مرمر دگرگونی آن است. بنابراین بهترین سنگ نمای ساختمان است. این سنگ چند منظوره خارق‌العاده زمانی تشکیل می‌شود که فشار و حرارت زیاد باعث دگرگونی سنگ آهک شود. سنگ مرمر دارای اجزای مختلفی است که مواد معدنی هستند، مانند اکسیدها، آهن، گرافیت، پیریت، کوارتز، میکا، خاک رس و کلسیت.

کلسیت جزء جذاب سنگ مرمر است، زیرا خاصیت اصلی آن تبلور مجدد است. سنگی را تشکیل می‌دهد که از کریستال‌های کلسیت به هم پیوسته ساخته شده است. سنگ مرمر دولومیت نیز وجود دارد که از دولوستون تحت فشار و حرارت دیده به دست می‌آید. سنگ مرمر دارای استحکام باورنکردنی و زیبایی شناسی استثنایی است. به دلیل این خواص، این سنگ گرانبها برای قرن‌ها در هنر، معماری و ساخت‌وساز استفاده می‌شده است. این سنگ ارزشمند به ویژه در ساخت‌و‌ساز مفید است؛ زیرا مزایای زیادی دارد که می‌توان روی آن حساب کرد.

به همین دلیل سنگ مرمر و ساخت‌و‌ساز با هم سابقه بسیار طولانی دارند. از آنجایی که این یک سنگ همه کاره و مستحکم است، از آن برای ساختن ساختمان‌ها و سازه‌های عظیم در طول قرن‌ها استفاده شده است. سنگ مرمر و سنگ آهک بیشتر در معماری و ساخت‌و‌ساز آمریکایی، اروپایی و آسیایی استفاده می‌شود. سنگ مرمر یکی از پرکاربردترین مواد در مجسمه‌های میکل آنژ بود. آنچه سنگ مرمر را بسیار هیجان‌انگیز و منحصر‌به‌فرد می‌کند، مقاومت فوق‌العاده آن در برابر آب و هوا است.

بدون توجه به شرایط، این سنگ طبیعی و گرانبها زیبایی و بافت خود را حفظ می‌کند. این بزرگترین دلیلی است که چرا سنگ مرمر مناسب‌ترین و بهترین سنگ نما برای طراحی داخلی و خارجی است. اگر نگاهی به سراسر جهان بیندازیم، می بینیم که اکثر بناهای تاریخی از سنگ مرمر ساخته شده اند.

بهترین نمونه ها عبارتند از:

  • دادگاه عالی در واشنگتن دی سی
  • بنای یادبود واشنگتن در واشنگتن دی سی
  • اهرام بزرگ جیزه در مصر
  • کولوسئوم در رم، ایتالیا
  • تاج محل در هند

3 نوع از بهترین نمونه‌های سنگ مرمر

هماننطور که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، بهترین سنگ نما برای ساختمان، مرمر است. سنگ مرمر به دلیل رنگ‌های متنوع، در صدر لیست مصالح مورد علاقه برای معماری داخلی و خارجی قرار دارد. بسته به طراحی و سبک سازه، از تنوع رنگی متفاوتی برای بهبود یا تکمیل زیبایی‌شناسی استفاده می‌شود. سه نوع اصلی سنگ مرمر وجود دارد که از سال‌ها قبل تا کنون برای ساختمان‌سازی کاربرد داشته است.

1. سنگ مرمر سفید

سنگ مرمر سفید فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسد و توانایی ترویج و القای دقت و خلوص را دارد. هنگامی که در هر سازه‌ای بکار گرفته می‌شود، تمایل به ایجاد فضا و نور دارد و باعث می‌شود کل فضا سرزنده‌تر به نظر برسد. این نوع سنگ مرمر هم در فضاهای کوچکتر مانند حمام، انباری و آشپزخانه و هم در فضاهای بزرگتر مانند لابی برج‌های تجاری، سنگفرش امامزاده‌ها بکار می‌رود. همچنین بهترین سنگ نمای ساختمان است. می‌توان آن را به راحتی با رنگ‌های دیگر مانند مشکی ترکیب کرد تا طراحی داخلی سفارشی شده، شخصی و منحصر‌به‌فرد ایجاد کند.

2. سنگ مرمر کرم

سنگ مرمر کرم سایه خاصی دارد که با رنگ‌های خنثی مانند عاج و بژ به خوبی هماهنگ می‌شود. هنگامی که در هر بخش از یک ساختمان استفاده می‌شود، می‌تواند فضایی هماهنگ و زنده را به ارمغان بیاورد و به طور قابل توجهی حال و هوای کل سازه را بهبود بخشد. این ویژگی خارق العاده آن را به یکی از پرکاربردترین و بهترین سنگ نمای ساختمان در طراحی داخلی و معماری تبدیل می‌کند.

3. سنگ مرمر سیاه

اولین چیزی که موقع شنیدن سنگ مرمر سیاه به ذهن خطور می‌کند، تداعی ظرافت و تجمل است. سنگ مرمر سیاه حتی با وجود اینکه ظاهری مجلل به هر فضایی می‌بخشد، بهترین عملکرد را با فضاهای بزرگ و پر نور دارد. بهترین سنگ نمای ساختمان است و همچنین بیشترین استفاده را در فضاهایی مانند اتاق های وسیع و آشپزخانه دارد. در معماری و طراحی از سنگ مرمر سیاه بیشتر برای نما و روکش استفاده می‌شود.

3 دلیل برای استفاده از سنگ مرمر در معماری مدرن به عنوان بهترین سنگ نمای ساختمان

دلایل زیادی برای استفاده از سنگ مرمر در معماری و ساخت‌و‌ساز قرن بیست و یکم وجود دارد. اما ما سه مورد اصلی را نام می‌بریم.

1. سنگ مرمر فوق العاده بادوام است؛

دلیل اینکه مرمر بهترین سنگ نمای ساختمان است، مقاومت و دوام آن است. در واقع از بین تمام سنگ های طبیعی، سنگ مرمر یکی از بادوام‌ترین سنگ‌هاست. این ویژگی مرمر را به سادگی برای بکارگیری در نمای خارجی ساختمان عالی می‌کند. این توانایی باورنکردنی در تحمل بی‌عیب و نقص در آزمون زمان، بزرگترین دلیلی است که مرمر یکی از پرکاربردترین مصالح در معماری باستانی بوده است.

کافی است نگاهی به تاج محل و اهرام بزرگ جیزه بیندازید که به عنوان بهترین نمونه از دوام سنگ مرمر در تاریخ از آن‌ها یاد می‌شود. همچنین در برابر تغییرات آب‌و‌هوا و فرسایش بسیار مقاوم است که آن را برای طراحی داخلی و خارجی مناسب می‌کند.

2. مقاومت در برابر حرارت و آتش

از بین تمام سنگ‌های طبیعی، گرانیت و سنگ مرمر در برابر حرارت و آتش مقاوم‌تر هستند. در ساخت‌و‌سازهای مدرن، سنگ مرمر بیشتر برای ساخت خانه‌ها و ساختمان‌سازی به ویژه در مناطقی با درجه حرارت بالا استفاده می‌شود. سنگ مرمر می‌تواند تقریباً مانند یک تهویه مطبوع طبیعی عمل کند. زیرا قادر است در دماهای بالاتر خنک بماند. به همین دلیل پرمصرف ترین متریال برای میزهای آشپزخانه و کاشی‌کاری دیوارها است.

مقاومت در برابر آتش و حرارت یکی از برجسته ترین خواص سنگ مرمر است. چنین ویژگی هایی آن را به یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه در ساخت‌و‌سازهای تجاری مدرن تبدیل می‌نماید. سایر مصالحی که بیشترین استفاده را در ساخت‌و سازهای مدرن دارند، قابل اشتعال هستند و در صورت آتش سوزی، خسارت زیادی به آن وارد‌می شود.

در مورد سنگ مرمر، این مورد وجود ندارد. نمای داخلی و خارجی سنگ مرمر در صورت آتش سوزی آسیب بسیار کمتری می‌بیند. علاوه بر همه اینها، از آنجایی که سنگ مرمر کارایی بالایی دارد، تعمیر آن آسان است. اینها بزرگترین دلایلی هستند که چرا مرمر بهترین سنگ نمای ساختمان است و برای معماری مدرن عالی است.

3. سنگ مرمر یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه است؛

سنگ مرمر به عنوان یک ماده اولیه به دلیل زیبایی استثنایی و قیمت گرانش شهرت دارد. با وجود این، سنگ مرمر به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌های موجود است. چرا که پرداخت شما برای چیزی است که واقعا ارزشش را دارد.  با این حال، قیمت این سنگ فوق‌العاده به نوع، طراحی و ضخامت سنگ مرمر بستگی دارد. در مقایسه با نسخه‌های لوکس‌تر مانند گرانیت یا کوارتز، سنگ مرمر مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه است.

سخن آخر

نوع سنگ مرمر می‌تواند نمای بیرونی یا داخلی هر ساختمانی را به طور کل عوض کند. اگر به دنبال بهترین سنگ نمای ساختمان برای سازه خود هستید که هم مقرون‌به‌صرفه باشد و در عین حال ظاهر طبیعی را به شما بدهد، سنگ مرمر احتمالاً بهترین گزینه برای استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X