وبلاگ

بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان

سنگ تراورتن یک مصالح ساختمانی پرکاربرد است که از معادن مختلفی در ایران و جان استخراج می‌شود. دوام و مقاومت تراورتن، از مهم‌ترین شاخصه‌های اصلی این سنگ برشمرده می‌شود. معرفی بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، موضوع امروز مقاله ماست. تراورتن‌ها پوششی عالی برای نمای خارجی ساختمان‌ها هستند که به ارزش و زیبایی ملک شما می‌افزایند. طبق نظر کارشناسان ایمنی ساختمان، دیوارهای خارجی به مواد مستحکمی نیاز دارند که قادر به مقاومت در برابر عناصر جوی و بلایای طبیعی نظیر باران‌های اسیدی و زلزله باشد؛ تا بتواند در چنین شرایطی بدون تخریب و در عین حال زیبا بماند. تراورتن‌ها همیشه انتخاب مناسبی برای ارائه ظاهری طبیعی و جلوگیری از نفوذ باد و باران در شرایط بیرونی هستند. جالب است بدانید که برخی از نمادین‌ترین سازه‌های دوران باستان که هنوز پابرجا هستند با سنگ تراورتن ساخته شده‌اند. بنابراین همین موضوع، نشان می‌دهد که بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان همیشه مورد توجه اقشار مختلفی بشری برای ساخت‌و‌سازهایشان بوده است.

چرا تراورتن یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها برای نمای بیرونی ساختمان است؟

نمای بیرونی سنگ تراورتن همیشه یادآور بهترین سازه‌های دوران باستان است. در نور روز، رنگ‌های اخرایی از این سنگ درخشندگی خاصی دارند. بنابراین روکش بیرونی از سنگ تراورتن بهترین انتخاب برای ساختمان‌های نمادین، نمادهای مدرنیته و کلاسیک است. از دوران ماقبل تاریخ برای ساختن اجزای مختلف ساختمان‌ها مانند پی، دیوار، ستون‌ها، کف، سقف و غیره، از این سنگ استفاده شده است. همچنین برای ساخت پل‌ها، خطوط برق، سدها و غیره نیز کاربرد فراوانی دارد. شایان ذکر است که بیشتر معابد و قلعه‌های باستانی در هند، از این سنگ محبوب ساخته شد‌ه‌اند. بنای یادبود تاج محل و ویکتوریا (کلکته) با سنگ مرمر سفید راجستان ساخته شده است. همچنین قلعه سرخ و جاما ماسید (دهلی) با ماسه سنگ قرمز از آگرا ساخته شده است.

نمونه‌های دیگر شامل مجلس پارلمان و دبیرخانه مرکزی (دهلی) با تراورتن قرمز و خاکستری از راجستان ساخته شده است. تراورتن از جمله سنگ‌‌های ساختمانی است که جامد، بادوام، محکم و عاری از ترک‌ها و سایر نواقصی است که استحکام و دوام نما را کاهش می‌دهد. برای ساخت‌و‌ساز با این سنگ، تخته سنگ‌های عظیم از معادن مختلف استخراج می‌شود. طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تراورتن، برای اهداف متنوعی در معماری ساختمان استفاده می‌شود.

ویژگی‌های بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان

بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، باید ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فردی داشته باشد تا بتواند به عنوان نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان می‌پردازیم.

1.    استحکام و دوام فشاری بالا

تراورتن جزو سنگ‌هایی است که به واسطه مواد تشکیل‌دهنده‌اش، استحکام فشاری و دوام بالایی دارد و در ساخت‌و‌سازهای عظیم کاربرد دارد. همچنین به دلیل عدم وجود مواد مضر در ساختار خود، برای نمای بیرونی ساختمان‌های کوچک نیز مناسب است.

2.    ظاهر زیبا به همراه رنگ‌های متنوع

ظاهر سنگ ساختمانی یکی از عوامل برجسته در هنگام خرید و انتخاب سنگ تراورتن است. بنابراین یکی دیگر از مواردی که برای بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان قابل بررسی است، زیبایی ظاهری و تنوع رنگ‌بندی آن است. به طور کلی سنگ‌ها علاوه بر مقاومت بالا، از جنبه تزئیناتی نیز در پروژه‌های اجرای نمای خارجی و داخلی نیز برخوردارند. به همین دلیل تراورتن در این مورد نیز عملکرد بسیار قوی داشته است. چرا که طیف رنگی متنوعی از این سنگ در معادن مختلف ایران قابل استخراج است. کرمی، قهوه‌ای، سفید، آجری، اخرایی و شکلاتی از پرطرفدارترین رنگ‌های این سنگ هستند.

3.    طول عمر زیاد

یکی دیگر از مواردی که برای بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان مورد بررسی قرار می‌گیرد، طول عمر آن است. سنگی که قرار است برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، باید از طول عمر مفید و بالایی برخوردار باشد. چرا که در معرض عناصر جوی و حوادث طبیعی متعددی قرار دارد. یکی از دلایلی که از سنگ ترارورتن در اغلب پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود، سازگاری آن با اقلیم‌های متفاوت است. این سنگ هم با آب‌وهوای گرم‌ و خشک سازگار است و هم با آب و هوای سرد و مرطوب. در حالیکه سنگ‌هایی همچون گرانیت و مرمریت در مناطق سردسیر به سرعت ترک می‌خورند و در موارد حاد، خرابی به بار می‌آورند.

اما این مورد برای تراورتن صادق نیست و به همین علت باید به دنبال بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان خود باشید.

4.    متخلخل و درصد جذب آب بالا

تمامی پیمانکاران و مهندسین پروژه‌های ساختمانی می‌دانند که تراورتن سنگی متخلخل و با درصد جذب آب بالاست. به همین دلیل از آن به شکل خام و فرآوری نشده استفاده نمی‌کنند. چرا که به دلیل وجود حفره‌های متعدد در ساختار آن، امکان یخ‌زدگی و ترک خوردن سنگ در فصل پاییز  و زمستان موجود است. در طی این فرآیند با شروع بارش برف و باران، قطرات آب داخل این حفره‌ها به دام می‌افتند و شب هنگام زمانی که درجه هوا به سردی می‌گراید، آب محبوس در حفره‌ها یخ می‌زند. حجم آب در حالت جامد بیشتر شده و فشاری را به جداره‌های داخلی سنگ وارد می‌نماید. در چنین حالتی ترک‌های ریزی داخل سنگ مشاده می‌شود که رفته رفته بزرگتر شده و سبب تخریب نمای خارجی می‌شوند.

اما این مشکل با انجام روش‌های فرآوری قابل حل است. روش‌های فرآوری برای بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان شامل براش، هوند، صیقلی و چرمی می‌باشند که در طی فرآیند انجامشان، حفره‌ها با موادی همچون رزین و اپوکسی پر می‌شود تا سنگ در برابر سرما آسیب‌پذیر نباشد.

5.    وزن سبک

بدون شک یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، وزن سبک آن می‌باشد. تراورتن به دلیل متخلخل بودن، سنگی سبک وزن است که امکان نصب ساده و آسان را فراهم می‌آورد. به عبارت واضح‌تر، یکی از دلایل عمده برای انتخاب این سنگ در نمای خارجی ساختمان، وزن سبک آن است که نیازمند وقت و انرژی کمتری نسبت به نصب سنگ‌هایی نظیر گرانیت و مرمریت است. این سنگ برای چسباندن به ملات کمی نیاز دارد و برای فیکس کردن نیز به زمان زیادی احتیاج ندارد.

6.    مقاومت در برابر حرارت و آتش‌سوزی

به طور کلی سنگ ماده‌ای مقاوم در برابر آتش‌سوزی است، اما هنگام خرید بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان که می‌شود، باید این مورد نیز مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. سنگ تراورتن از هر معدنی که باشد، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و آتش‌سوزی دارد. بنابراین در مواقع رخداد حوادث ناگوار، می‌توانید بدون احساس ترس و نگرانی، از مقاومت سازه خود مطمئن باشید.

7.    مقاوم در برابر خوردگی، ضربه و سایش

مقاومت سنگ را با 4 مولفه اصلی زیر می‌سنجند:

  • شاخص چقرمگی: اگر مقدار شاخص چقرمگی در آزمایش ضربه کمتر از 13 باشد، سنگ سخت نیست. اگر مقدار آن بین 13 تا 19 باشد، سنگ را با درجه سختی متوسط ​​و اگر از 19 بیشتر باشد، سنگ را با درجه سختی بالا می‌نامند.
  • سختی : ضریب سختی سنگ مورد استفاده در راهسازی باید بیشتر از 17 باشد که اگر بین 14 تا 17 باشد به آن سختی متوسط ​​و اگر کمتر از 14 باشد به آن سنگ بی‌کیفیت می‌گویند.
  • استحکام در برابر خرد شدن: برای یک سنگ ساختمانی خوب، قدرت تحمل در برابر خرد شدن باید بیشتر از 100 نیوتن بر میلیمتر مکعب باشد.
  • دوام: سنگ‌های ساختمانی خوب باید بادوام باشند و برای اینکه سنگ ها بادوام باشند باید به بستر طبیعی آن‌ها توجه زیادی کرد.

این 4 مورد نیز باید در مورد بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان بررسی شود تا از صحت انتخاب خود اطمینان حاصل فرمایید. اما به طور کلی تراورتن سنگی است که در هر 4 فاکتور بالا، امتیاز خوبی می‌گیرد و در اغلب اوقات مورد تایید است.

8.    قیمت ارزان

واقعیت این است که ارزش سنگ طبیعی به واسطه مقاومت و جذابیتی که دارد، بیشتر از قیمت برآورد شده برای آن است. اما به طور کلی در هنگام خرید بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، متوجه این موضوع می‌شوید که قیمت آن بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است. البته که قیمت ارزان این سنگ، دال بر بی‌کیفیت بودن آن نیست و این یک خوش‌شانسی برای مردمان ایران زمین محسوب می‌شود. چرا که معادن سنگ تراورتن به وفور در نقاط مختلف ایران یافت شده و در دست بهره‌برداری می‌باشد.

9.    هزینه پایین تعمیر و نگهداری

کلیه سنگ‌های ساختمانی، نیاز به آب‌بندی سالیانه و مراقبت دارند. این مراقبت و نگهداری برای برخی از سنگ‌ها بیشتر و برخی دیگر کمتر است. خوشبختانه سنگ تراورتن نیاز به نگهداری کمی دارد. از اینرو برای اجرای نمای خارجی ساختمان بسیار مناسب است. تراورتن تنها یکبار در سال نیاز به آب‌بندی دارد؛ در حالیکه این رقم برای سنگ‌های گرانیت و مرمریت 3 تا 4 مرتبه در سال است که طبیعتا هزینه‌های بیشتری را به صاحب ملک تحمیل می‌نماید. بنابراین با خرید بهترین سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، خیال خود را از بابت هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن آسوده کنید.

سخن آخر

در آخر باید بگوییم که نمونه‌های مختلف سنگ تراورتن برای نمای ساختمان بهترین هستند و این بودجه و سلیقه شماست که تعیین می‌کند کدام نوع را خریداری کنید. تراورتن دره بخاری یا عباس آباد. تراورتن طرق یا آتشکوه. رنگ نارنجی زنگ‌زده را بیشتر می‌پسندید یا کرمی. برش‌های موجدار مورد نیاز شماست یا نوع بی‌موج آن. همچنین ترجیح شما کدام نوع فرآوری برای این سنگ تراورتن است. هوند، تامبل، براش یا صیقلی؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X