وبلاگ

سنگ‌فرش مناسب برای فضای باز

سنگ‌فرش مناسب برای فضای باز

سنگ‌فرش‌ها از بخش‌های زیبا و نمادین زندگی ما ایرانی‌ها هستند و از دیرباز به عنوان یکی از روش‌های تزیینی در دکوراسیون خارجی خانه‌های ویلایی استفاده می‌شدند.

در ایران به یمن وجود تعداد زیاد معادن سنگ، انواع متنوع و متعدد سنگ‌فرش‌ها را می‌توانیم با هزینه کمتری برای زیباسازی کفپوش‌ها استفاده کنیم که زیبایی و شکوه  خاصی نیز به فضا می‌بخشند.

اصولا سنگ کف محوطه و حیاط باید با سبک معماری بنا هماهنگ باشد و نمی‌توان سنگ کف مدرن باشد و سبک معماری ساختمان کلاسیک باشد. در سنگ‌فرش معابر و خیابان‌ها نیز سنگ‌فرش باید با سبک شهرسازی هماهنگ باشد. در ادامه انواع سنگ‌فرش‌ مناسب برای فضای باز را معرفی می‌کنیم.

 

معرفی سنگ‌فرش‌ مناسب برای فضای باز منازل

1-سنگ آجری (سازگاری با همه سبک‌ها و اقلیم‌ها)

از این سنگ‌فرش  استقبال زیادی می‌شود زیرا  با انواع مصالح ساختمانی و هرگونه نمای حیاط مطابقت پیدا می‌کند. رنگ قرمز و نارنجی آجرها به فضا گرما می‌بخشن. اما بزرگ‌ترین عیب این سنگ‌فرش‌ها، پوسیدگی در مدت کوتاه به خصوص در مناطق مرطوب است.

2- سنگ‌فرش بتن ( ارزان و اجرای آسان)

یک سنگ استاندارد، مقرون به صرفه، آسان در نصب و در نگهداری است. می‌توانید با ایجاد الگو، طرح، بافت و رنگ در آن از خسته کننده شدنش جلوگیری کنید ولی برای طراحی فضای سبز دچار محدودیت خواهید شد.

3- سنگ ریزه (هموارکننده و اجرای ساده)

ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین سنگ‌فرش‌ مناسب برای فضای باز، سنگ ریزه است.  تردد در این قسمت‌ها سخت است و بیشتر برای هموار کردن مسیرها استفاده می‌شود مثل محل قرارگیری صندلی یا میز، اطراف استخر و..

4- سنگ آهک (سنگی برای اقلیم گرم)

سنگ آهک معمولا به رنگ سفید و کرم و خاکستری است، رنگ‌های روشن چون نور خورشید را منعکس می‌کند گرمای هوا را کم کرده و مناسب مناطق گرم است. همین بازتاب نور، منجر به جلوه بیشتر درختان و مناطق سایه دار می‌شود.

5-سنگ تراورتن (سنگی مقاوم و محبوب پیمانکاران)

به دلیل سختی و مقاومت بسیار بالا سنگ تراورتن، این سنگ مورد علاقه پیمانکاران است، البته نگهداری آن نیز آسان‌تر است. به خاطر لغزندگی کم و قابلیت شست و شوی آسان آن گزینه‌ مناسبی برای سنگ‌فرش اطراف استخر است.

6-  سنگ گرانیتی (گران اما با استقامت بالا و زیبا)

استحکام و ماندگاری، نمای زیبا و مقاومت نسبت به سرما و گرما، گرانیت را به انتخابی ایده‌آل برای کفپوش تبدیل می‌کند که می‌تواند قیمت بالای آن را توجیه کند. می‌توانید فاصله بین آن‌ها را با سنگ‌ریزه پر کنید تا جلوه بیشتری داشته باشد.

7- سنگ لوح ( سنگی برای اقلیم سرد)

رنگ این سنگ طیف ذغالی تا یشمی را شامل می‌شود و مناسب اقلیم سرد است. مقاومت و ماندگاری بالای سنگ لوح  در برابر هوای سرد و رنگ تیره آن که باعث جذب گرمای خورشید و گرم‌تر شدن فضا می‌شود، این سنگ را برای هوای سرد ایده‌آل می‌کند.

8-کاشی ( سنگ رنگی و حساس)

کاشی  بسیار مورد توجه است زیرا دارای رنگ‌هایی روشن و غنی بوده و مناسب برای اقلیم‌های گرم است. ولی نگهداری خاصی می‌طلبد.

9-سنگ آبی یا خاکستری (سنگ فرش باغ)

سنگ آبی نوعی سنگ ورقه ورقه است که در امتداد خطوط درزش شکسته می شود. شیک، مجلل و فوق‌العاده برای الگوی سنگ فرش منظم است. با این سنگ فرش‌ها فضای سبزی باشکوه خواهید داشت.

 

نکاتی که درانتخاب سنگ‌فرش‌ مناسب برای فضای باز باید در نظر بگیرید

  1. در انتخاب سنگ‌فرش تعادلی بین زیبایی، قیمت و ماندگاری را در نظر بگیرید.
  2. برای محوطه‌های بزرگ و چند قسمتی، از یک نوع سنگ‌فرش استفاده نکنید زیرا فضا، یکنواخت به نظر خواهد رسید.
  3. سنگ‌فرش‌ها نباید برای حرکت افراد، دوچرخه‌سواری و پارک کردن خوردو مانع و سختی ایجاد کنند.
  4. فاصله بین سنگ‌ها برای رشد چمن وجود داشته باشد. رشد چمن‌ها در لابلای سنگ‌فرش‌ها نمای زیبایی دارد، سنگ‌فرش‌ها باید ه گونه‌ای چیده شوند که در فاصله میان آن‌ها بتوان چمن‌کاری را انجام داد.
  5. سنگ باید در برابر باران و برف مقاوم باشد. سنگ‌فرش باید سریع آب را از خود عبور داده و برای عبور و مرور مشکلی ایجاد نکند. این مسئله در مناطق بارانی اهمیت بیشتری دارد.
  6. استفاده از یک تیم متخصص برای چیدمان سنگ‌فرش، تاثیر زیادی بر زیبایی نهایی دارد.
  7. بسته به کارایی هر قسمت، از سنگ‌فرش مناسب استفاده کنید. معمولا هزینه نهایی کمتر می‌شود.

 

 انواع سنگ‌فرش‌ مناسب برای فضای باز خارج از محیط خانه

اما در فضاهای باز دیگر مثل معابر و پیاده‌روها و باغ و پارک‌ها نیز سنگ‌های مناسب همان محیط و کارایی باید به کار برده شود که در این بحث نمی‌گنجد اما اشاره‌ی کوتاهی به آن خواهیم داشت.

سنگ‌فرش مناسب برای باغ‌ها و پارک‌ها

در انتخاب سنگ فرش باغ و پارک  چند نکته ضروری است. اول، متناسب با نما و سبک معماری باید انتخاب شود. دوم، سنگ کف نباید لیز باشد. سوم، سنگ ضخامت خوبی داشته باشد و چهارم، در برابر سرما و گرما مقاوم باشد.

چه سنگ‌هایی مناسب این فضا هستند؟

تخته سنگ و سنگ گرانیت

سنگ آهک

سنگ لوح

سنگ‌فرش مناسب برای معابر و پیاده‌روها

سنگ‌فرش معابر و پیاده‌روها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. زیرا در معرض فشار، تردد بالا و آسیب‌های جدی قرار دارند و همچنین باید در برابر سرما و گرما مقاومت زیادی داشته باشند. اما سنگ‌های مناسب در این زمینه:

سنگ‌فرش آجری

سنگ طبیعی

سنگ بتن

 

مزایای سنگ‌فرش‌ها

1.مقاومت و ماندگاری بالای سنگ‌ها

کف حیاط و محوطه‌ها در معرض فشار و تغییرات آب وهوا و تردد و ضربه هستند و سنگ‌ها در برابر این‌گونه تهدیدات بسیار مقاوم است.

2.مقرون به صرفه بودن سنگ‌ها

ایران سرشار از معادن سنگ ساختمانی است و استفاده از سنگ علاوه بر ارزان بودن از هدر رفتن منابع جلوگیری می‌کند.

3.عدم ایجاد گل و لای در هوای بارانی وعدم ایجاد گرد و خاک در هوای خشک.

4.سنگ طبیعی، سازگار با محیط زیست است.

 

معایب سنگ‌فرش‌ها

سنگفرش ها در صورتی که در ابعاد یکسان انتخاب نشوند و اصطلاحا از ریزه بار برای سنگ فرش استفاده کنند باعث میشود یک سطح هم رنگ نداشته باشیم و این اختلاف رنگ در نمونه هایی با سایزهای کوچکتر به وفور مشاهده میشود.

 

در انتها آن‌چه باید در نظر داشته باشید…

سنگ‌ها از طبیعت آمده‌اند، به طور طبیعی زیبا و بادوام بوده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیبایی محیط هستند ولی در کنار زیبایی سنگ‌فرش‌ مناسب برای فضای باز، به نوع کاربرد و دوام و قیمت آن نیز توجه داشته باشید تا لذت استفاده از آن را برای شما ماندگار کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X